Dobrze pracująca maszyna wymaga odpowiedniego smarowania. Aby zapobiec tarciu i związanych z tym uszkodzeniom części ruchomych, stosuje się układy centralnego smarowania. Dostarczają one automatycznie smar do określonych punktów maszyny, redukując tarcie, zużycie i obniżając ryzyko wystąpienia awarii.
Rodzaje centralnego smarowania
Układy centralnego smarowania dzielimy ze względu na budowę oraz sposób działania na:
- Układ smarowania jednoliniowy – stosowany najczęściej w przypadku maszyn, gdzie wystarczy delikatne smarowanie. Są to maszyny w przemyśle spożywczym, tekstylnym, drukarskim i drzewnym oraz w maszynach pakujących. Jest to układ prosty w swojej budowie i łatwy w obsłudze. Dopasowanie odpowiedniej ilości smaru jest intuicyjne.
- Układ smarowania dwuliniowy – wykorzystywany jest głównie w maszynach pracujących na dużą skalę oraz w ciągach technologicznych, z wieloma punktami smarnymi na małej powierzchni.
- Układ smarowania progresywny – stosowany w urządzeniach o średnim zapotrzebowaniu na smar, w których występuje dużo punktów smarnych na niewielkiej powierzchni. Ma zastosowanie m.in. w maszynach budowlanych lub górniczych, a także w ciągnikach i autobusach.
- Układ smarowania natryskowy/impulsowy – wykorzystywany tam, gdzie występują otwarte punkty smarowania, a ilość smaru dozowana jest z przerwami. Są to m.in. łańcuchy, prowadnice, przekładnie zębate, bieżnie napędowe.
- Układ smarowania olejowo-obiegowy – przeznaczony do smarowania oraz chłodzenia łożysk, m.in. w prasach, walcarkach i podporach młynów.
Kluczowe elementy centralnego smarowania
Podstawowe części, jakie znajdują się w każdym układzie centralnego smarowania to:
- pompy centralnego smarowania – najważniejszy element, dzięki któremu smar jest wyrzucany pod ciśnieniem ze zbiornika do przewodów,
- zbiorniki – przechowują smar przed jego rozprowadzeniem,
- rozdzielacze centralnego smarowania – rozprowadzają smar do przewodów i docelowych punktów smarowania,
- przewody smarowe – służą do transportu smaru z pompy do rozdzielaczy oraz dalej do punktów smarowania,
- końcówki do centralnego smarowania – łączą system smarowania z punktami smarnymi.
Zastosowanie centralnego smarowania
Wspomniane powyżej elementy centralnego smarowania tworzą sprawnie działający system, który przede wszystkim redukuje tarcie i zużycie ruchomych części maszyn. Układ ten ma wpływ na poprawę efektywności i wydajności maszyny. Ponadto minimalizuje ilość potrzebnego smaru, co ma przełożenie na obniżenie kosztów. Układy centralnego smarowania są wykorzystywane w przypadku maszyn lub ich części, które wymagają okresowego lub stałego dostarczania środka smarnego. Najczęściej są to maszyny rolnicze, budowlane oraz wchodzące w skład linii produkcyjnych. Centralne smarowanie ma zastosowanie w przemyśle energetycznym, spożywczym, kolejowym i stoczniowym. Szeroki asortyment części do centralnego smarowania wraz z kompleksowymi usługami montażu oraz serwisu oferuje firma Deforin.