Centralne smarowanie – do czego służy i z czego jest zbudowane?

0
44
Centralne smarowanie – do czego służy i z czego jest zbudowane?

Dobrze pracująca maszyna wymaga odpowiedniego smarowania. Aby zapobiec tarciu i związanych z tym uszkodzeniom części ruchomych, stosuje się układy centralnego smarowania. Dostarczają one automatycznie smar do określonych punktów maszyny, redukując tarcie, zużycie i obniżając ryzyko wystąpienia awarii.

Rodzaje centralnego smarowania

Układy centralnego smarowania dzielimy ze względu na budowę oraz sposób działania na:

  • Układ smarowania jednoliniowy – stosowany najczęściej w przypadku maszyn, gdzie wystarczy delikatne smarowanie. Są to maszyny w przemyśle spożywczym, tekstylnym, drukarskim i drzewnym oraz w maszynach pakujących. Jest to układ prosty w swojej budowie i łatwy w obsłudze. Dopasowanie odpowiedniej ilości smaru jest intuicyjne.
  • Układ smarowania dwuliniowy – wykorzystywany jest głównie w maszynach pracujących na dużą skalę oraz w ciągach technologicznych, z wieloma punktami smarnymi na małej powierzchni.
  • Układ smarowania progresywny – stosowany w urządzeniach o średnim zapotrzebowaniu na smar, w których występuje dużo punktów smarnych na niewielkiej powierzchni. Ma zastosowanie m.in. w maszynach budowlanych lub górniczych, a także w ciągnikach i autobusach.
  • Układ smarowania natryskowy/impulsowy – wykorzystywany tam, gdzie występują otwarte punkty smarowania, a ilość smaru dozowana jest z przerwami. Są to m.in. łańcuchy, prowadnice, przekładnie zębate, bieżnie napędowe.
  • Układ smarowania olejowo-obiegowy – przeznaczony do smarowania oraz chłodzenia łożysk, m.in. w prasach, walcarkach i podporach młynów.

Kluczowe elementy centralnego smarowania

Podstawowe części, jakie znajdują się w każdym układzie centralnego smarowania to:

  • pompy centralnego smarowania – najważniejszy element, dzięki któremu smar jest wyrzucany pod ciśnieniem ze zbiornika do przewodów,
  • zbiorniki – przechowują smar przed jego rozprowadzeniem,
  • rozdzielacze centralnego smarowania – rozprowadzają smar do przewodów i docelowych punktów smarowania,
  • przewody smarowe – służą do transportu smaru z pompy do rozdzielaczy oraz dalej do punktów smarowania,
  • końcówki do centralnego smarowania – łączą system smarowania z punktami smarnymi.

Zastosowanie centralnego smarowania

Wspomniane powyżej elementy centralnego smarowania tworzą sprawnie działający system, który przede wszystkim redukuje tarcie i zużycie ruchomych części maszyn. Układ ten ma wpływ na poprawę efektywności i wydajności maszyny. Ponadto minimalizuje ilość potrzebnego smaru, co ma przełożenie na obniżenie kosztów. Układy centralnego smarowania są wykorzystywane w przypadku maszyn lub ich części, które wymagają okresowego lub stałego dostarczania środka smarnego. Najczęściej są to maszyny rolnicze, budowlane oraz wchodzące w skład linii produkcyjnych. Centralne smarowanie ma zastosowanie w przemyśle energetycznym, spożywczym, kolejowym i stoczniowym. Szeroki asortyment części do centralnego smarowania wraz z kompleksowymi usługami montażu oraz serwisu oferuje firma Deforin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here